Online reklama se neustále vyvíjí a stává se nejen efektivnější, ale i jednodušší. V roce 2018 prošla reklama PPC mnoha změnami, které přetrvaly i v roce 2019. Vývoj však není zdaleka u konce a můžeme očekávat, že se v blízké budoucnosti online reklama dramaticky změní. V tomto článku si ukážeme nejpopulárnější trendy z oblasti současného PPC a nastíníme budoucí vývoj.
1. Spojení automatizace a umělé inteligence
Napadlo vás někdy, proč společnost Google vytvořila přístroje závislé na internetu, které pomáhají s fungování vaší domácnosti? Jedná se ukázkový přístup, jak získat data o chování uživatelů. S těmito informacemi jsou schopni nabídnout personalizovanou, relevantní reklamu založenou na zkušenosti z vašeho předchozího chování.
Jedná se o formu automatizace.
Společnosti jako Google mají přístup k enormnímu množství informací a využívají je k vytváření automatizačních systémů, tj. takových, které rozumí vzorcům uživatelského chování. Ty jim zaručí strategickou výhodu na trhu. S takto obrovským množstvím dat a sofistikovanou technologií založenou na umělé inteligenci, dokáže Google nabídnout inzerentům velmi specifický okruh uživatelů, aniž by zbytečně investovali prostředky do těch, kteří nemají nákupní potenciál. Tímto způsobem je možné spustit reklamu přesně v momentě, kdy je uživatel připraven nakupovat.
2. Méně výsledků organického vyhledávání
Jak často scrollujete až na čtvrtou stránku výsledků hledání? Studie naznačují, že při použití vyhledávače uživatelům obvykle stačí výsledky prvních dvou až tří stran výsledků hledání. V budoucnu pravděpodobně začne Google ukazovat méně výsledků a omezovat počet webových stránek během každého vyhledávání.
Abyste se vůbec dostali do výsledků vyhledávání, je třeba vytvořit velmi kvalitní obsah, který se bude schopen vysoko zařadit. Pokud toto nedokážete, budete muset zainvestovat do placené reklamy.
3. Častější využívání videoreklam napříč kanály
Videa jsou mocnou a jednou z nejefektivnějších cestou přenosu informací. Brandy díky nim mohou ukázat svou osobitost, sdílet svůj příběh a dosáhnout lepšího napojení na zákazníka. Pomocí vizualizace je snazší identifikovat se s určitou značkou. Lidé důvěřují více těm produktům, pokud vidí videa, kde jsou názorně používány. S ohledem na to není překvapující, že průměrný uživatel stráví o 88% více času na těch stránkách, které mají videa.
Videa nejsou žádnou novinkou, nicméně pro mnohé společnosti není jednoduché je do svých marketingových mixů zakomponovat. Produkční náklady mohou být vysoké a málo společností má svůj „inhouse“ talent, který je schopný je vytvořit. Zastoupení videí v marketingových strategiích brandů přesto každým rokem stoupá. Jejich využití stouplo z 63% v roce 2017 na 87% v roce 2019.
Předpokládáme, že využití videí bude nadále stoupat i tím, že jejich vytváření je stále dostupnější. Profesionální vybavení a editační software je stále běžnější a kamery smartphonů se neustále zdokonalují.
Youtube už není jediným reklamním videokanálem, ale je často nahrazován platformami jako Linkedin nebo Instagram. Nativní videokontent se tak stává stále silnějším hráčem na trhu.
4. Používejte různé reklamní platformy
Ve světe marketingu platí, že čím více lidí oslovíte, tím více zákazníků nakonec získáte. Proto je nezbytné používat odlišné platformy jako je Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads nebo LinkedIn Ads. Máte tak zajištěn široký dosah a více příležitostí k získání zákazníka v kratším čase.
Dnes používáme slovo „vygooglit“ jako běžnou součást jazyka. Společnosti Google a Facebook vládnou světu reklamy. Každá z těchto platforem vám pomocí segmentace umožní oslovit specifickou skupinu uživatelů internetu.
Trendy jsou klíčovou záležitostí, zvláště se stále vzrůstajícím používáním mobilních telefonů. Při vyhledávání produktů je online uživatel stále inteligentnější, náročnější a méně trpělivý. Chce rychlé a relevantní výsledky, které jsou pro něj snadno srozumitelné a hlavně užitečné. Internet se tak stává stále kompetitivnějším prostředím.
Průměrný člověk stráví více než pět let života na sociálních sítích. Musíte proto přesně vědět, které platformy používá. Není to jen Google a Facebook, zkoumáním dalších kanálů snáze oslovíte vaši cílovou kategorii.
Abyste zákazníkům usnadnili najít vaši značku, musíte jim také umět pomoci v rozhodování; nejlepší cestou je nenápadně je přesvědčit, že vaše produkty a služby jsou ty nejlepší. Alternativní platformy nabízejí jedinečnou příležitost, jak toho dosáhnout.
5. Pokročilá segmentace uživatelů
Segmentace uživatelů znamená efektivní slučování uživatelů na základě jejich potřeb, tj. každý uživatel vidí reklamy na specifické produkty nebo služby v konkrétním čase. Společnosti jako Google mají přístup k obrovskému množství dat, což jim umožňuje získávat co nejpřesnější výsledky hledání uživatelů.
Zatímco jistá míra segmentace byla vždy nějakým způsobem možná, možnosti jsou stále širší. Můžete třídit uživatele podle geografických, demografických a behaviorálních kritérií.
Geografická: Poštovní směrovací číslo; Socio-ekonomické oblastní indexy (tzv. SEIFA); stát, region, město; velikost; klima; rurální/idustriální oblast; města/vesnice
Demografická: pohlaví; rasa, národnost, věk, příjem, náboženská příslušnost, vzdělání, rodný jazyk, váha, výška
Behaviorální: koníčky, návyky, styl nakupování, užívání sociálních médií, přístup k médiím obecně, využívání mobilního telefonu
V PPC kampaních vám segmenatce trhu umožní vybrat si, která skupina lidí nebo trhu uvidí vaši reklamu. To zvýší šanci, že uživatel uvidí pro něj relevantní sdělení a motivuje ho k akci.
Více dat přináší inteligentnější segmentaci. V roce 2020 možnosti segmentace porostou a podnikatelé budou schopni vyvinout přesně cílenou a personalizovanou kampaň.
6. Vzestup hlasového vyhledávání
Hlasové vyhledávání se stává stále populárnějším mezi uživateli mobilních telefonů. Odhaduje se, že v roce 2020 by mohlo hlasové vyhledávání dosáhnout až 50% všech vyhledávání. Podle posledního šetření dva z pěti uživatelů považují hlasově ovladatelná zařízení za velmi důležitá, 19% uživatelů používá Siri alespoň jednou denně, 55% teenagerů a 44% dospělých používá hlasové vyhledávání každý den.
Tato data jsou důležitá hlavně proto, že během takového hledání uživatelé obvykle používají konkrétní konverzační fráze. Vyhledávací nástroj musí jejich požadavek interpretovat a poskytnout jim relevantní informace. V případě PPC, toto vyhledávání má vliv na to, jaké reklamy se na stránce zobrazí. Každá společnost tak musí zaručit, že jejich reklama se přizpůsobí hlasovému vyhledávání. Pokud toto neberete v potaz, je velmi pravděpodobné, že mnoho uživatelů vaše reklama mine.
7. Stále efektivní remarketing
Remarketing je využití formy reklamy v případě, že uživatel navštíví vaši stránku nebo zná vaši značku, ale nic nekoupí. Navštívili jste někdy například Alzu, ale z nějakého důvodu jste prohlížený produkt nakonec nekoupili? A pak najednou ten samý produkt uvidíte na jiné stránce?
Pokud vidíte ten samý produkt znovu (a znovu), je pravděpodobné, že ho nakonec koupíte.
Jedná se o velmi užitečnou strategii, která produkuje velmi dobré výsledky. Klíčem k tomu je přesvědčení uživatele o jeho potřebě produkt koupit, aniž by o tom věděl. Nastavení ale musí být přesné a umístění reklamy se musí shodovat s cestou vašeho cílového zákazníka. Porozumět zákazníkovi a umět pracovat s informacemi, kde a jak tráví svůj čas online je nezbytné k zacílení efektivní kampaně.
Remarketingové kampaně dosahují 4x nižšího nákladu na akvizici (tzv. CPA cost-per-acquisition) ve srovnání s tradičními možnostmi zobrazení reklamy. Místo plýtvání penězi na identifikaci a oslovení nových uživatelů vám remarketing pomůže zachytit potenciální zákazníky, kteří již projevili o vaše zboží nebo službu zájem.
Může se jednat o někoho, kdo nechal svůj online košík opuštěný nebo tzv. „přistál“ na stránce vašeho produktu díky reklamě.
8. Optimalizace pro mobilní telefony
Jak již bylo řečeno, procento nakupujících prostřednictvím mobilního telefonu bylo a je stále na vzestupu. Nejlepším, i když často opomíjeným způsobem, jak toho využít, je strategie placených mobilních reklam. V mnoha případech již interakce uživatelů u mobilních reklam překonala reklamu z desktopu. PPC marketéři, kteří neoptimalizují pro mobilní telefony, riskují zbytečnou ztrátu investovaného rozpočtu a minutí své cílové kategorie. Primární je v PPC začít odhadem návštěvnosti přicházející z mobilních telefonů. To nejsnadněji zjistíte pomocí jednoduchých grafů v Google Ads, které vám zobrazí výsledky podle konkrétních zařízení.